Translate

lørdag 21. juli 2012

Maakeberget

Den tolvte mann/kvinne?


Noen ganger tenker jeg på rollen en supportergjeng har i en klubb og hvordan denne gjengen kan påvirke laget gjennom støtte i kamp.

Det er noen punkter som jeg over tid har lagt merke til:
Jeg er overbevist om at når publikum taktfast roper og synger på stadion, så hjelper dette på prestasjonene til spillerene våre. Spesielt på Gamlå (Haugesund Stadion) har jeg de siste årene lagt merke til en stor forandring blandt publikum. Eg tror at den store forandringen kommer etter Cupfinalen i 2007. (Jostein, me vil ha tale fra deg i Saras telt i år også) Det som skjedde i 2007 var at mange av de som er faste stadiongjengere kjøpte seg supportereffekter, altså kledde seg i kvitt og blått). Dette førte til ihvertfall to ting. Vi fikk mange flere som "våget" å kle på seg kvitt og blått på tribunen på vanlige kamper. Den andre tingen som en "uniformering" medfører er at ubevisst så blir en en del av laget og det blir derfor lettere å være med på å synge og å heie laget frem. Dette har vi spesielt fått lagt merke til de siste par åra da også østre tribune har startet å dra igang "Haugesund klapp klapp klapp" Eg må sei at eg glede meg te den dagen heile stadion e med på å synge f.eks denna sangen.. "Englane FKH"


 
 Sangen e tatt opp på Gamlå ein gang iløpet av Sogndalkampen. Maakeberget har også en egen side der forslag til sanger legges ut. Les om Maakesangar her. Det må dog sies at sanger læres best på borteturer.
Eg må også få lov til å skrive om Spillerane så gjekk bort te Maakeungane:) På himveien snakka ungane om Sema, Mæland og Skartun. Spesielt Skartun som også var innom på fotballskolen på Kolnes :) Eg trur på at når spillerane går bort og hilser på de små, så er det merkevarebygging av høg klasse. Ungane glemme ikkje sine gode opplevelsar så fort...
Så tilslutt. Ka er det han landslagstrenaren vår vil med landslaget når han ikkje tar med Norges nummer ein på laget?? Eg barra spør. Me har den heilt klart beste keeperen. PMK er MYE bedre enn haltepinken fra sør og han andre løgnasen så knocke ner medspillerar.Men me skal vel barra vara glad te at han ikkje blir tatt ut, for me vett jo kor "flinke" keeprar de blir dei så blir tatt ut på landslaget?? Slepphendte og litt for stor sjøltillit... Takka meg te at han blir her i byen.
Maakemedlen 114, ut.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar